Prisdannelsen, altså bestemmelsen af, hvad en vare skal koste i forretningen, sker dér, hvor udbuddet er lig med efterspørgslen. Hvis efterspørgslen er større end udbuddet, vil priserne stige, og modsat vil priserne falde i en situation, hvor udbuddet er større end efterspørgslen.
Forudsætningen for en sådan prisdannelse er bl.a., at der er mange udbydere, således at ikke én udbyder (monopol) kan dominere markedet og fastsætte prisen. Desuden skal der være mange efterspørgere, således at ikke én efterspørger alene kan presse udbyderne til en bestemt pris.
Prisdannelsen kan anskues som et signalsystem. Når en forbruger køber en bestemt vare, er det et signal til producenten, at han skal producere flere eksemplarer af varen. Hvordan varen skal produceres, overlades til fabrikanten, og endeligt er det klart, at der produceres for de forbrugere, der har råd til at købe. For de ansatte på fabrikken vil det gælde, at hvis der efterspørges meget af varen, kan de forlange mere i løn. Deres løn er også bestemt af markedskræfterne. Mere generelt betyder det, at de brancher, som er i vækst, vil kunne tilbyde de ansatte en højere aflønning end brancher, som er stagnerende.
I en planøkonomi sker prisdannelsen ved, at en institution, typisk staten fastsætter den udbudte mængde og prisen for varerne. Det er også tilfældet for store dele af produktionen i den offentlige sektor i det, der kaldes for blandingsøkonomier.