Et retssystem består af politi og domstole. Det er samfundets system til iværksættelse af sanktioner, når der sker overtrædelse af lovregler.
Domstolene dømmer ud fra de love, der vedtages af parlamentet. Politi og straffesystem (fængsler) eksekverer tvangsmæssigt de domme, som domstolene laver.
I den sammenhæng er straffeloven en særlig vigtig lov. Den fastsætter, hvad der er strafferetslige forseelser, og hvilke straffe der idømmes ved overtrædelse. Som regel angiver loven minimumsstraffe. Det er så op til domstolene at fastsætte den konkrete strafudmåling. Ved overtrædelser af straffeloven, er det det offentlige, der er anklager. Dommerne (evt. lægdommere) afgør, om der er tilstrækkelige beviser til, at der kan idømmes straf.
I de fleste lande er retssystemet indrettet som et system af underretter, der tager sig af sager i de lokale områder og evt. regionsretter og en højesteret, hvortil sager kan appelleres fra de underliggende niveauer. Oftest vil det kun være sager af principielt indhold, der vil kunne appelleres til de højeste retsinstanser, dvs netop inden for områder, hvor domstolene er principielt fortolkende i forhold til lovenes generelt udformede regler. I visse tilfælde er det kun strafudmålingen, der appelleres.
I mange lande har man forvaltningsdomstole og forfatningsdomstole. De første dømmer i sager om myndighedernes forvaltning. De sidstnævnte tager stilling til, om love er forfatningsmedholdelige. Sådanne domstole har man ikke i Danmark. Her behandles disse sager under det almindelige retssystem.
I Danmark har man et system med byretter, to landsretter: Østre og Vestre landsret, samt Højesteret. Danmark er inddelt i 24 byretskredse. Byretterne behandler civile sager (familiesager, herunder skilsmisse, bodeling og samkvemsret), straffesager, tinglysning, notarialforretninger og skiftesager. Alle sager begynder i byretten.