Åbn undermenuer...

Boykot

Et forsøg på anvendelse af forbrugermagt, hvor forbrugere demonstrativt afviser at handle i bestemte butikker eller købe bestemte varemærker eller varer fra bestemte lande eller lignende, idet de forlanger visse krav opfyldt for at opgive boykotten. Sydafrika var i apartheid-tiden et hyppigt mål for boykot-kampagner. Israel har til tider været det pga. landets politik over for palæstinenserne, og Frankrig blev udsat for en boykot-kampagne, da landet genoptog atomprøvesprængningerne i 1995. Danske firmaer blev boykottet af forbrugere i Mellemøsten og andre muslimske lande under krisen om Muhammed-tegningerne. Enkelte firmaer som Shell og Nike har været ramt af internationale forbrugerboykotkampagner. Boykotbegrebet anvendes til tider også bredere om en organiseret og formålsrettet vægring ved at deltage i almindelige samfundsprocesser. F.eks. at boykotte et valg.

Læs videre