Begrebet dækker den proces, hvorunder børn og unge tilegner sig (internaliserer) samfundsmæssige færdigheder, normer og værdier, som dermed gør dem egnede til at leve i det omgivende samfund. I forbindelse med denne proces, hvoraf den vigtigste del sker i den tidlige barndom, dannes individets personligheder eller identitet.
Socialiseringsprocessen foregår i forskellige arenaer: I familien foregår den primære socialisation - "opdragelsen". I børneinstitutioner og skole sker den sekundære socialisation. Gennem påvirkning fra lærere, pædagoger og ikke mindst kammerater optager man en lang række normer og regler. I vores senmoderne tid, hvor mange børn pga. skilsmisser bor på skift hos far og mor (og deres nye familier), bliver den primære socialisering mindre entydig for børnene. Ligeledes kan man sige, at den primære og den sekulære socialisering smelter sammen, fordi mange børn bruger næsten lige så megen tid i institutioner som i familien. Man taler om, at der sker en dobbeltsocialisering.
Dertil kommer den tertiære socialisering, som sker gennem medier - og ikke mindst reklamer. Herigennem foregår der en meget stærk påvirkning mht. holdninger, adfærd, mode mv. Tilegnelse af adfærd og normer, der gør individet egnet til at klare sig i samfundet, bygger i høj grad på barnets møde med positive og negative sanktioner. Det vil søge at indrette sin adfærd efter, hvad det oplever, at omgivelserne forventer, for at undgå straf og modtage belønning i form af anerkendelse og accept. Ud over sanktioner er imitation og identifikation med "rollemodeller" centrale byggesten i socialiseringsprocessen.