Begrebet karakteriserer en persons evne til at tænke, tilegne sig viden samt forstå og løse forskellige former for mere eller mindre abstrakte og komplekse problemer. Intelligens måles ved hjælp af intelligenstests, som måler en persons intelligens ud fra opgaver i henholdsvis verbalt-sproglig og matematisk-logisk kunnen samt hukommelse og evne til at aflæse billeder. Resultaterne herfra sammenvejes og sammenfattes i begrebet Intelligenskvotient, IQ. IQ på 100 opfattes som normal intelligens. Man søger at udforme disse tests således, at social baggrund og kulturelle faktorer elimineres, så det kun er den rene intelligens, man måler. Man kan dog næppe undgå, at sådanne forhold spiller ind på målingsresultatet, så man bør derfor ikke drage for vidtrækkende konklusioner ud fra dette.
Fra slutningen af forrige århundrede er man gået delvist bort fra at opfatte intelligensen som én bestemt generel størrelse og over til at se denne som opsplittet i flere intelligenser: verbal-sproglig, logisk-matematisk, intelligenser for musik, naturen, det rumlige, det kropslige, det personlige indre og social intelligens.