I mikroøkonomien angiver efterspørgslen den mængde af et bestemt gode, som folk er villige til at købe til en bestemt pris. Sammenhængen mellem priser og mængder er normalt således, at ved en lavere pris er folk villige til at købe mere end ved en høj pris. Den efterspurgte mængde kan være meget prisfølsom, dvs. at selv små ændringer i prisen giver store ændringer i den efterspurgte mængde. Sådanne prisfølsomme varer er typisk luksusvarer, mens efterspørgslen efter de såkaldte nødvendighedsvarer (fødevarer, benzin, el, varme) normalt ikke er prisfølsomme på kort sigt, da det tager tid at finde erstatningsprodukter (substitutter).
Den efterspurgte mængde afhænger også af indkomsten. For de fleste goder gælder det, at den efterspurgte mængde vokser med indkomsten. Det gælder i særdeleshed de såkaldte luksusvarer, hvor udgifterne udgør en større andel af de højere indkomster end af de lavere indkomster. Et eksempel herpå er ferierejser.
Efterspørgslen efter en vare er også bestemt af prisen på varer, der kan erstatte den såkaldte substitutter. Stiger prisen på pasta, vil efterspørgslen efter ris stige, fordi ris kan erstatte pasta.
I en ren markedsøkonomi vil det være efterspørgslen, der signalerer til producenterne, hvilke goder folk er villige til at købe til hvilken pris. Producenterne kan dog påvirke behovet og dermed efterspørgslen ved hjælp af reklamer.
I makroøkonomien anvendes efterspørgslen om den samlede efterspørgsel i samfundet, som igen er bestemmende for den samlede produktion (BNP) og dermed beskæftigelsen.
Den samlede efterspørgsel (E) i et samfund opdeles normalt i privat forbrug (C), investeringer (I), offentligt forbrug (G) og eksport (X).