Udbud betegner den samlede mængde af varer eller tjenester, som producenterne er villige til at afsætte. Hvilken mængde, der rent faktisk afsættes, vil så afhænge af prisen. Det er altså prisen, der bestemmer udbuddets størrelse. Ved en høj pris vil udbuddet være stort, og ved en lav pris vil udbuddet være lille. Hvorfor, der er den sammenhæng, er især bestemt af omkostningerne og markedsforhold. Hvis der er mange udbydere af en vare konkurrencen er hård vil udbyderen være tvunget til at tilpasse sig markedsprisen. I en situation med få udbydere eller evt. kun én eneste udbyder (monopol) vil producenterne selv kunne fastsætte prisen dér, hvor fortjenesten er størst. I de fleste lande tilstræber man derfor med lovgivning at sikre en konkurrence, således at der ikke opstår monopol, eller hvis monopol eksisterer, at priserne er underlagt kontrol.
Den udbudte mængde er som nævnt afhængig af prisen. Ved priselastisk udbud vil udbuddet hurtigt tilpasse sig prisændringer. Det gælder for en række råstoffer, hvor produktionskapaciteten hurtigt kan tilpasses ændrede markedsforhold. Omvendt kan udbud holdes tilbage for på den måde at presse prisen i vejret, hvis efterspørgslen er konstant. Det gælder især ved såkaldte karteldannelser, hvor udbyderne indbyrdes aftaler en udbudt mængde, som lige nøjagtig kan fastholde eller øge prisen.
I makroøkonomien er det samlede udbud af varer og tjenester i et land bestemt af BNP og importen tilsammen. De såkaldte udbudsside-økonomer fokuserer især på, hvordan der i økonomien kan skabes incitamenter til at øge BNP og dermed den indenlandsk producerede andel af udbuddet.